Petře, není to ani rok, co jsi odmítl jít do Prahy dělat ministra životního prostředí kvůli Brnu a své rodině, jak to zpětně hodnotíš? 

Nerad se ohlížím zpátky, raději řeším to, co je tady a teď. Ale určitě bych teď nejednal jinak. Zůstal jsem tu kvůli rodině, se svou ženou máme pět malých dětí, nejstarší Anežce je teprve deset let. Nechci, aby našim dětem chyběl táta v době, kdy ho nejvíce potřebují. No a pak je tu Brno, město, pro které žiju a pro které chci pracovat. Nečeká nás lehká doba a spousta lidí mi volá, mám veřejně dostupné telefonní číslo, podporují mě a chtějí společně řešit problémy Brna. Chceš-li měnit svět, začni doma ve svém městě. Tak to mám.

Proto ses rozhodl kandidovat na primátora Brna?

Přesně tak, je to hlavně díky velké podpoře, kterou kolem sebe cítím. Rád jsem na ulici mezi lidmi a řeším konkrétní problémy napřímo. Jsem projektový manažer, je pro mě zcela normální problémy řešit a ne se před nimi schovávat. Proto se hlásím do služby.

No a jaké by podle tebe mělo být Brno?

Hlavně takové, jaké ho chtějí samotní Brňáci. Proto chodíme v květnu a v červnu po ulicích, dům od domu a ptáme se jich, jak se jim tu žije a co by chtěli zlepšit. Takhle vylepšujeme náš program do komunálních voleb. Jsou ale problémy, které trápí nás všechny. My chceme Brno pro děcka, prostě takové Brno, ve kterém rodiče budou mít čas na svoje děti, ale i děti na své rodiče.  Chceme, aby Brno bylo moderním městem, ve kterém budou chtít lidé žít. Takové město se musí umět postarat o seniory a ty, kteří celý život pro Brno pracovali, stejně jako být atraktivní pro mladé lidi.  Žijeme společně v jednom městě, proto je pro nás důležitá oblast životního prostředí, bydlení, komunitního života a dobrých sousedských vztahů.

Velkým problémem Brna je ale také doprava, nemyslíš?

Je to tak, chceme Brno, které pojede a které bude bezpečné úplně pro každého. Chodci a cyklisté se nesmí bát, že je na každém rohu může někdo srazit a naopak řidiči se nesmí obávat toho, že jim někdo skočí pod auto. V tomhle ohledu je na tom nejhůře samotné centrum města, chceme zakázat vjezd nad 3,5 tuny do historického centra. Kromě bezpečnosti dopravy je důležité posouvat dopředu zásadní investiční záměry, komunikovat se státem a krajem, projektovat a stavět. To chce HLAvně hodně energie. No a velkým problémem je stále parkování. Chceme zavést možnost výstavby družstevních parkovacích domů, ve kterých by lidé měli možnost koupit si vlastní parkovací místo.

V tomto období jsi měl na starost životní prostředí, povedlo se toho docela hodně…

O tuhle oblast jsem usiloval, protože spoustu dobrých projektů stálo na místě. Potřebovalo to rozhýbat. Podařilo se ucelit systém městských ekodotací, zavést podporu zelených střech, rozjet projekt Nové parky pro Brno, začali jsme revitalizovat důležitá místa v Brně, jako je okolí Svratky, Ponávky, Moravského náměstí a další. Jasně jsme se přihlásili ke snižování emisí a připravili akční plán, jak docílit toho, aby se na území Brna do roku 2030 snížili emise o 40 %. Vše se dařilo především díky nadšení a pracovitosti zaměstnanců Odboru životního prostředí, ale také Veřejné zeleně města Brna nebo Lesů města Brna. Zcela zásadní v otázce snižování emisí pak je spolupráce s městskou společností SAKO. 

Do těchto voleb vedeš koalici Lidovců a hnutí STAN. Jak si Lidovci a Starostové k sobě našli cestu?

Komunální politika je hlavně o lidech. Jak Lidovci, tak Starostové jsou zvyklí na komunitní život a dobré sousedské vztahy, jsou mezi lidmi a jsou aktivní v místě svého bydliště. Máme ve své DNA brát politiku jako pomoc a službu lidem, a to rozhodlo, že jdeme do voleb v jedné koalici. Chceme vyhrát, abychom mohli Brno posunout dál. Máme tým lidí, kteří chtějí pracovat,  chtějí Brno zlepšovat, chtějí pomáhat lidem, a to je pro mě to HLAvní.

Tak to zní fajn. Říkal jsi, že chodíte mezi lidmi a ptáte se, co chtějí změnit. Mohou se nějak zapojit i čtenáři? 

No jasně, kliknout můžou nahoře na Zapoj se do programu, kde nám mohou vyplnit anketu. Jejich podněty pak zapracujeme do programu. Určitě budeme rádi, když se do tvorby programu zapojí co nejvíce lidí, jenom tak může být Brno podle jejich představ.